piątek, 16 października 2015

Ketoza

Ketoza, czyli dieta ketogeniczna - podstawowe informacje

 

Istnieją setki diet, mają one różne założenia, na wiele sposobów zmieniają nasze menu, układają piramidy zdrowego żywienia, ograniczają kalorie, oczyszczają organizm, jedne produkty uznają za dobre, inne za złe, jednak tak naprawdę wiele nie zmieniają. Nasz organizm funkcjonuje dalej tak samo, z tych samych źródeł czerpie energię, inaczej mówiąc, na każdej diecie żyjemy i funkcjonujemy podobnie.
Jest jednak jedna dieta, która całkowicie wywraca i odmienia funkcjonowanie naszego organizmu - to ketoza, nazywana dietą ketogeniczną.

Co to jest ketoza ? Jest to alternatywny sposób pozyskiwania energii przez nasz organizm.
Przy "normalnym" odżywianiu, głównym źródłem energii dla naszego organizmu są węglowodany, a dokładniej glukoza, która jest końcowym etapem trawienia węglowodanów. Organizm korzysta z glukozy, ponieważ tak jest dla niego szybciej i łatwiej.
Dieta ketogeniczna polega na wyeliminowaniu z menu węglowodanów - naszego podstawowego źródła energii. Organizm, aby przeżyć przestawia swój metabolizm i zaczyna pozyskiwać energię z tłuszczy (w naszym ciele pojawiają się ciała ketonowe, które powstają w trakcie metabolizmu tłuszczy).
Żeby wejść w stan ketozy musimy zaprzestać jedzenia węglowodanów. Nie możemy ich wyeliminować całkowicie, będzie nam potrzeba trochę warzyw, śladowe ilości węglowodanów znajdują się w nabiale, orzechach. Przyjmuje się przedział w okolicach 30-40g węglowodanów na dobę, którego nie wolno przekraczać (oczywiście jest on zależny od naszej wagi i własnych preferencji, dla jednych granicą będzie 30g, ktoś inny może zjeść dwa razy tyle, tego musicie nauczyć się sami).
Organizm zaczyna wchodzić w stan ketozy po ok 2-3 dniach stosowania diety, pełna adaptacja i przyzwyczajenie się do metabolizmu tłuszczy może zająć tydzień.
Dieta ketogeniczna jest niezwykle restrykcyjna, nie wolno jeść rzeczy zawierających węglowodany, podjadanie takich posiłków zepsuje wszystko, a organizm przestawi się na trawienie węglowodanów, kolejny powrót i przestawienie się znowu na metabolizm tłuszczy tylko wszystko zakłóca i niszczy całą dietę.
Rozkład diety ketogenicznej powinien wyglądać tak, że kalorie w naszej diecie powinny pochodzić z 70-75% tłuszczy, 20-25% białka, 3-5% węglowodanów (dokładny opis i rozkład proporcji zamieściłem tutaj).

Ketoza w naturze

Nasza węglowodanowa cywilizacja całkowicie wyeliminowała ketozę. Przenieśmy się jednak tysiące lat wstecz i przeanalizujmy odżywianie naszych praprzodków jaskiniowców żyjących w zmiennym klimacie. W lecie jedli to co zebrali i upolowali, czyli odżywiali się mieszanie - był to obfity czas przybierania na wadze i magazynowania tłuszczu. W zimie pozostawały skromne zapasy i polowanie, głównym pożywieniem stawało się mięso i tłuszcz - tak oto nieświadomie przechodzili w stan ketozy.
Drugą ważną grupą ludzi, która praktycznie cały czas żyła w stanie ketozy byli eskimosi, których głównym menu były tłuste ryby, foki, wieloryby (oni są dla nas bardzo ważni i im poświęcimy w przyszłości osobny artykuł).
Ketoza pojawia się również podczas głodówki, kiedy nasz organizm z braku węglowodanów zaczyna metabolizować nasze własne zapasy tłuszczu.
Jak wynika z powyższego, ketoza często występowała w naturze i była naszym sprzymierzeńcem, jednak rozwój cywilizacji spowodował, że zatraciliśmy ten sposób odżywiania całkowicie. Węglowodany są smaczne, łatwe w przygotowaniu, uzależniają, a do tego są bardzo tanie.

Ketoza a odchudzanie

Ktoś inteligentny zapyta, jak ketoza ma pomóc w odchudzaniu ? Normalnie metabolizujemy węglowodany, a w ketozie tłuszcze, podmieniamy jedynie rodzaj paliwa i żyjemy przecież jak dawniej !
Po części jest to prawda, jednak w stanie ketozy nasz organizm jest przestawiony na inne źródło paliwa, czerpie energię tylko z tłuszczy. Kiedy zastosujemy niewielki ujemny bilans energetyczny (dostarczymy mniej kalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie), to organizm nauczony do metabolizmu tłuszczy bardzo łatwo, szybko i prosto po nie sięgnie - czyli po nasz tłuszczyk zapasowy ! Jest to przyczyną tak niesamowitej skuteczności tej diety, organizm jest przyzwyczajony i nauczony do spalania tłuszczu, w przeciwieństwie do zwyczajnego odżywiania gdzie domaga się węglowodanów/glukozy, dlatego bardzo łatwo i szybko uzupełnia niedobór energetyczny z naszych zapasów, a my szybko i łatwo chudniemy !
Na tym polega skuteczność tej diety i powoduje, że dieta ketogeniczna to najskuteczniejszy sposób odchudzania !

Ketoza, jak długo ?

Żeby dieta miała sens, musimy ją stosować co najmniej 6-8 tygodni. Panuje wielka zmowa milczenia dotyczące tej diety, jest to najcudowniejsze odkrycie żywieniowe, a jednocześnie mamy bardzo niewiele informacji. Jedne autorytety medyczne uznają to za wielkie szkodliwe zło, które wyniszcza organizm, inni za największy dar natury i lekarstwo na raka.
Pytanie jak długo stosować ? nikt wam tego nie powie, w zależności jakiego autorytetu medycznego posłuchacie, taką dostaniecie odpowiedź !
Musicie sami przeczytać jak najwięcej informacji i wyciągnąć własne wnioski !

Ketoza fakty, mity i niebezpieczeństwa

Tak jak pisałem, panuje wielka zmowa milczenia dotycząca tej diety, istnieje niewiele informacji, a te które znajdziecie, są to najczęściej kopie powielane przez "autorów" kolejnych stron.
Niestety, czasy odkrywców i szalonych naukowców dawno minęły. Dzisiaj jakiekolwiek badania i odkrycia robi się w wielkich labolatoriach, za wielkie pieniądze koncernów farmaceutycznych, a im taka dieta nie jest na rękę !
1. Słaba wydajność mózgu - autorzy tej tezy piszą, że nasz mózg w stanie ketozy nie dostaje wystarczającej ilości paliwa i pracuje tylko w 70%. Jest to kompletna bzdura pisana przez ludzi którzy nigdy nie byli w stanie ketozy, nie ma co tutaj nawet komentować, spróbujecie - zobaczycie.
2. Złe samopoczucie, spadki energii - te informacje pochodzą najczęściej z "kulturystycznych forów", ludzie nauczeni do zjadania olbrzymich ilości białka nie rozumieją, ani nie przestrzegają proporcji białko - tłuszcz. Zbyt duża podaż białka powoduje zakłócenie ketozy i taka osoba z jednej strony nie dostarcza sobie węglowodanów, z drugiej ma problemy z ketozą - dlatego nic dziwnego, że ma złe samopoczucie i brak energii, bo niby skąd ma ją wtedy czerpać ?
3. Problemy trawienne - sytuacja analogiczna do powyższej, zbyt duża ilość białka powoduje zatwardzenia i ból w lewym boku.
4. Nieświeży oddech i śmierdzący pot - nigdy nie stwierdziłem, ani nie zaobserwowałem u siebie i bliskich.
5. W niektórych źródłach czasem możemy przeczytać o niebezpieczeństwie powstania kamieni w nerkach - nie jest to jednak udowodnione, ani nie ma na to przeprowadzonych badań. Jedyne najsensowniejsze źródło opisujące problem znalazłem TUTAJ.

Podsumowanie

Dieta ketogeniczna polega na wprowadzeniu organizmu w stan ketozy poprzez ograniczenie jedzenia węglowodanów do minimum. Z powodu braku swojego podstawowego źródła paliwa - glukozy, po kilku dniach przestawiamy się na metabolizm tłuszczy. Przy delikatnym niedoborze energetycznym nasz organizm idealnie nauczony i przystosowany do spalania tłuszczy bardzo łatwo i chętnie sięga po jego zapasowe pokłady, dlatego podczas tej diety tak szybko i łatwo chudniemy.

Zapraszam do kolejnych artykułów, w których rozwinę niektóre wątki i opiszę menu !

3 komentarze:

  1. Jestem na tej diecie dopiero 2 tygodnie, ale mogę już powiedzieć, że jest MEGA. Dobre samopoczucie, sprawny umysł i kompletny brak głodu. Nie mam też problemow z śmierdzącym potem czy oddechem, które to objawy uważam, że pojawiają się gdy spożywa się za dużo białka, które jest rozkładane do glukozy, z czym zresztą wiąże się też złe samopoczucie i osłabienie, gdyż organizm w takiej sytuacji nie jest przestawiony na tłuszcze, tylko walczy o glukozę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam pytanie które chodzi mi po głowie dosyć długo a dokładnie czy mozna wychodzić z głodówki od razu w ketoze. Bo gdy jesteśmy na glodowce nasz poziom ketonow sie utrzymuje ale kiedy się z niej wychodzi ...pije słodkie soki i wprowadza powoli "normalne" jedzenie to nasze braki glukozy szybko się uzupełniają. Zastanawiam się czy po glodowce, kiedy poziom stężenia jest wysoki, możemy go utrzymać przez przechodzenie, delikatnie i powoli dodając kalorie .

      Usuń
    2. Zasadnicze pytanie, po co stosujesz głodówkę i jaki ona ma dla ciebie cel, poza wyniszczaniem organizmu, utratą mięśni i siły, rozregulowaniem hormonów, rozstrojeniem kompletnie metabolizmu i oczywiście zadawaniu sobie cierpienia ?

      Usuń