sobota, 29 sierpnia 2015

Jedz mniej, czyli ile ? kalorie i mechanizmy obronne organizmu.


Kiedy zamierzamy schudnąć, bardzo często słyszymy od osób nie mających pojęcia o odżywianiu i dietach stwierdzenia: jedz mniej, nie jedz kolacji itp. bzdury.
Co to znaczy mniej ? Jeden posiłek mniej ? Tylko pół ? Może Dwa ? Może nie jeść wcale :)?
Dlatego tak bardzo ważne jest liczenie kalorii ! Bez tego jesteśmy jak ślepi i nie wiemy kompletnie nic ! Tylko kreślenie własnego zapotrzebowania energetycznego i liczenie kalorii odpowie nam na pytania: czy jemy za dużo, czy za mało ?!
Dochodzimy teraz do bardzo ważnego pytania, ile mniej ?
Powinno być to ok 100-200 kcal mniej. Oczywiście piszemy o realnej, prawdziwej, życiowej diecie i wiadomo, że nie jesteście w stanie idealnie określić swojego zapotrzebowania, podczas liczenia wkradną nam się delikatne błędy, albo źle oszacujecie skomplikowane i złożone posiłki. Dlatego cały czas musimy monitorować swoje postępy, wagę i odpowiednio korygować dietę.
Naszym celem jest bycie lekko poniżej zapotrzebowania kalorycznego, około 100-200kcal.
Zadajecie sobie pewnie pytanie, dlaczego tylko odrobinę mniej, a nie np. 500-1000kcla mniej ? Otóż naszym celem jest oszukać organizm ! Nasze ciało posiada liczne systemy obronne ratująe nas podczas głodu, wojen, kataklizmów. Kiedy zjemy zbyt mało, podczas głodówki, postawimy wszystkie mechanizmy obronne naszego organizmu w pełnej gotowości. Nasz metabolizm może zwolnić o ok 40%, a odpowiednie enzymy i hormony utrudnią odchudzanie, oraz nasilą i zwiększą magazynowanie rezerw tłuszczowych. Jest to przyczyną tzw. efektu jojo. Po głodówce, zanim organizm dojdzie do tego, że wszystko wróciło do normalności mogą minąć tygodnie, podczas których jemy normalnie, jednocześnie mając włączone wszystkie mechanizmy obronne i spowolniony metabolizm.
Jeżeli natomiast zjemy tylko odrobinę mniej, niż nasze zapotrzebowanie kaloryczne, to oszukamy nasz organizm. Z jednej strony bilans kaloryczny będzie ujemny (co zapewni nam utratę wagi), z drugiej strony będzie on tak niewielki, że nasz organizm nie wyczuje zagrożenia i nie zacznie się bronić !

Mam nadzieję, że rozumiecie dlaczego dokładne ważenie i liczenie jest tak bardzo ważne, bez tego nie ma żadnej diety. Jedynie bardzo niewielki ujemny bilans energetyczny pozwoli nam efektywnie i zdrowo schudnąć, bilans dodatni, lub zbyt duży minus nigdy nie wyjdzie nam na dobre. Jeżeli to dobrze zrozumiecie, to zrozumiecie także, że wszystkie "gotowe diety" typu: kanapka z czegośtam na śniadanie, filecik na obiad, owocki na kolacje itp. bzdury są kompletnie bez senzu. Każdy ma inną budowę, inną wagę, inny metabolizm i zapotrzebowanie energetyczne. Każda dieta musi być ułożona indywidualnie dla danej osoby !





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz