wtorek, 31 maja 2016

Dieta ketogeniczna, poszukiwanie informacji

Wiedzę dotyczącą diety ketogenicznej można podzielić na dwie dziedziny. Pierwsza czysto medyczna i matematyczna dotycząca samej diety, proporcji makroskładników i ich przeliczania, druga praktyczna, czyli kuchnia.
Osoby szukające informacji o diecie ketogenicznej bardzo szybko zauważą... że jest bardzo niewiele informacji.
Dietetycy ? - cisza !
Lekarze ? - cisza !
Literatura medyczna, podręczniki, uczelnie medyczne - cisza !
Jedynie "dietetycy sportowi" najczęściej powiązani z kulturystyką mogą się w tym temacie wypowiedzieć.
Dlaczego ? Przecież ta dieta jest niezwykła i odkryto ją już kilkadziesiąt lat temu ! Możemy doszukiwać i dopatrywać się wielu teorii spiskowych, fakty jednak pozostają faktami, mamy bardzo niewiele informacji.
Zacznijmy od internetu, to co możecie znaleźć w "polskim internecie" niespecjalnie do czegokolwiek się nadaje. Większość stron to przekopiowane teksty strona ze strony odrobinę pozmieniane, oraz drobne artykuły w większych portalach, które temat traktują zbyt ogólnie. Dochodzi do tego masa niebezpiecznych tekstów, gdzie autorzy poprzez dietę ketogeniczną rozumieją tylko wyeliminowanie węglowodanów, a przecież jest to cały złożony proces odżywiania !
Niezbędne jest poszukiwanie źródeł anglojęzycznych, jeżeli jesteście zainteresowani, to na początek sprawdźcie stronę: http://www.ruled.me/ oraz frazę ketogenic diet.
Co z literaturą ? Podobnie jak z internetem ! Niedawno pojawiła się pewna pozycja, jako pierwsza polskojęzyczna i jedyna mi znana:

dieta ketogeniczna informacje
źródło: http://www.empik.com/dieta-ketogeniczna-jak-odzyskac-zdrowie-dzieki-tluszczom-fife-bruce,p1106907677,ksiazka-p
Książkę przeczytałem, jest to dobry zbiór informacji, który warto przeczytać.
Link do empiku: link

środa, 13 kwietnia 2016

Efekt JOJO

Dzisiaj będzie żartobliwy tekst o rzeczach poważnych: efekt jojo, czyli o tym jak różne "diety" powodują tycie !


Wyobraźmy sobie pana Roberta, zapuściło się biedne chłopisko, cierpi na miażdżycę (czyt. jak siedzi, to mu brzuch jaja miażdży).
Zapadła wielka decyzja, pan Robert będzie się odchudzał !!!
Ponieważ Robert jest bardzo mądry i na jedzeniu się zna, zrobił sobie dietę sam ! Nie je kolacji, na obiad jakieś warzywka z ryżem, śniadanie mało istotne - ot, typowa mądrość ludowa !
Teraz szok, dieta DZIAŁA !!! Pan Robert schudł w tydzień 4kg i leci dalej !
Przeanalizujmy sytuację, rozpasany organizm Roberta przyzwyczajony do nadwyżki energetycznej nagle dostaje mniej niż połowę tego co potrzebuje. Ewolucyjnie jesteśmy świetnie przygotowani do przetrwania trudnych czasów (głodów, klęsk żywiołowych, wojen itd.), będziemy słabi, zmęczeni, nasz metabolizm potrafi zwolnić o około 40%, zanim się to jednak stanie, musi minąć "chwilka", to jest właśnie ten czas, w którym Robert tak świetnie, szybko i skutecznie chudnie na swojej diecie cud !
Robert schudł już ponad 8kg, wychwala swą mądrość i skuteczność diety, jednak powoli zaczyna coś się psuć... organizm Roberta świetnie i szybko przystosował się do nowej sytuacji !
Robert już nie chudnie, jest słaby, głodny i zły...
Co robić dalej ?
Oczywista oczywistość, trzeba jeść jeszcze mniej !
Minęły 3 miesiące, Robert jest już u kresu sił na swojej diecie, zmęczony, rozdrażniony i .... wiecznie głodny !!! Efekty oczywiście są, schudł ponad 10kg !
Organizm Roberta zaistniałą sytuację odczytuje jako najstraszniejszy z możliwych kataklizmów, metabolizm spowolniony prawie o połowę, wszystkie mechanizmy obronne postawione w pełnej gotowości, cały organizm nastawiony na jak najmniejsze użycie energii i jak najefektywniejsze jej magazynowanie.
Nadszedł ten dzień, Robert kończy z dietą, przecież 10kg to całkiem niezły wynik, trzeba sobie zrobić przerwę !
Robert zaczyna jeść normalnie, jak przed dietą !
Jest tylko jeden mały problem... te wszystkie mechanizmy obronne, spowolniony metabolizm itd. działają !!!
Efekt ? Wszystko co stracił w 3 miesiące odzyskał w 1,5 miesiąca, a organizm jeszcze się nie uspokoił (może minąć kilka dobrych miesięcy, zanim naprawi się nam metabolizm po głodówkowych dietach).
Tak oto powstaje efekt jojo, jo-jo, a może yoyo ?:)?

piątek, 8 kwietnia 2016

Ciasteczka owsiane, przepis i kalorie

Blog jest o diecie ketogenicznej, jednak całe życie nie będziemy w ketozie i węglowodany też trzeba jeść. Przepis banalnie prosty, znajdą się może lepsze, ale bardziej skomplikowane i pracochłonne, po których zostanie zbyt dużo do zmywania :)!
Lubię kuchnię szybką i prostą, a główną zaletą tych ciasteczek jest czas przygotowania: około 3 min, pieczenie 20 min. i ciasteczka gotowe.
Można je zabrać wszędzie, do pracy, do szkoły i zjeść "na szybko" pełnowartościowy i zdrowy posiłek.

Potrzebujemy:
- 100g banan
- 60g płatki owsiane
- 30g orzechy włoskie (lub inne, musli, bakalie)

dieta ketogeniczna

Banana dusimy widelcem na papkę, banan powinien być dojrzały, bo z takim zielonym będzie ciężko i papka będzie byt sucha.

dieta ketogenicznadieta ketogeniczna

Dodajemy płatki i orzechy (zamiast orzechów, jeżeli chcemy podbić węgle możemy dodać np. bakalie).
dieta ketogeniczna
Mieszamy i gotowe, przygotowanie papki to jakieś 3 min. Na początku mieszania może się nam wydawać, że banana jest za mało i że wychodzi zbyt suche (konsystencję ciasteczek możemy regulować ilością płatków).

Bierzemy srebrną folię i robimy cienkie placki, jest to najtrudniejsze zadanie, bo papka klei się do łyżki.

dieta ketogeniczna
Placki gotowe, wsadzam do zimnego piekarnika, nie mam dokładnej podziałki, więc nakręcam gałkę coś około 180-200 stopni. Piekę 20 min. Każdy piekarnik jest inny, więc musicie sami wypraktykować. Ogólnie lubię jedzenie mocno wysmażone, chrupiące, prawie przypalone, jednak w przypadku tych ciasteczek uważajcie, zbyt przyrumienione są niesmaczne !

Gotowe ciasteczka:
dieta ketogeniczna
Czekam aż wystygną, delikatnie kawałeczek po kawałeczku odrywam ze sreberka ! Można je zabrać wszędzie ze sobą i zjeść smaczny i zdrowy posiłek !
Ciasteczka robię zawsze dzień wcześniej wieczorem, a następnego dnia zabieram do pracy (nie chowam ich do lodówki).

Przyjąłem wartości:
Płatki 60g: kcal 220,  b7,8, w36, t3,4
Banan 100g: kcal  90, b 1, w 21,5, t 0,3
Orzechy włoskie 30g: kcal 193, b 4,8, w 5,4, t18

Cała porcja ciasteczek zawiera:
Kalorie: 503kcal
białko - 13,6g
węglowodany - 62,9g
tłuszcze - 21,7g